facebook tweeter youtube

 
Krystyna Szumilas

posłanka
Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska — Koalicja Obywatelska

Kwestionariusz — Posłowie-nauczyciele o strajku i pomysłach na szkołę 2019
Data wypełnienia: 04.04.2019
Kategorie tematyczne pytań
A. Ankieta MamPrawoWiedziec.pl i Gazety Wyborczej

A.1. Związek Nauczycielstwa Polskiego i Forum Związków Zawodowych Solidarność-Oświata przygotowują się do ogólnopolskiego strajku nauczycieli. Czy Pani/ Pana zdaniem nauczyciele mają powody do strajku?
Tak

A.2. Jakie kluczowe zmiany w systemie oświaty należy Pani/ Pana zdaniem wprowadzić w nadchodzących pięciu latach? Prosimy wymienić maksymalnie pięć najważniejszych zmian.
Szkoła powinna być wolna od polityki. Powinna zostać powołana nowa Komisja Edukacji Narodowej złożona z apolityczny ekspertów, która będzie odpowiadać za tworzenie podstaw programowych, a sprawozdania będzie składała przez Sejmem.
Szkoła powinna być demokratyczna - decyzje w demokratycznej szkole podejmują wspólnie nauczyciele, rodzice i samorządowcy, a w szkołach ponadpodstawowych również dorośli uczniowie
Szkoła powinna być kompleksowa - powinna zapewnić wszystkie usługi edukacyjno-wychowawcze: edukację, opiekę, rozwój talentów i wyrównywanie szans.
Trzeba przywrócić prestiż zawodu nauczyciela, przywrócić należną im pozycje, stworzyć realne warunki, w których ich wynagrodzenia będą mogły znacząco wzrosnąć.
Trzeba wesprzeć finansowo samorządy, które musiały sfinansować z własnych środków zmiany wprowadzone przez min. Zalewską

A.3. Poniżej wymieniliśmy główne postulaty dotyczące zmian w oświacie, aktualnie obecne w debacie publicznej. Czy popiera Pan/Pani wprowadzenie wymienionych rozwiązań?
  Tak Nie Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.
likwidacja Karty nauczyciela   tak  
zwiększenie nauczycielskiego pensum (dziś to 18 godzin tygodniowo)   tak  
uzależnienie wysokości pensji od nauczanego przedmiotu      
zminiejszenie podstaw programowych tak    
skrócenie ścieżki awansu zawodowego (dziś potrzeba ok. 15 lat, aby uzyskać najwyższy stopień awansu) tak    
likwidacja godzin statutowych, w czasie których dyrektor może przydzielić nauczycielom realizację różnych zadań, np. prowadzenie zajęć dodatkowych      
wprowadzenie nowego systemu oceny pracy nauczyciela, który powiąże ocenę z wysokością dodatku motywacyjnego      
zmiany w sposobie sprawozdawania pracy nauczycieli      
powrót do trzystopniowego systemu edukacji (powrót gimnazjów)   tak  

Kwestionariusz — Parlament 2016
Data wypełnienia: 22.06.2016
Kategorie tematyczne pytań
A. Doświadczenie, motywy kandydowania, ocena poprzedniej kadencji, plany

A.1. INFORMACJE PODSTAWOWE
Imię (imiona):
Krystyna
Nazwisko:
Szumilas

A.2. Pełniona funkcja:
Posłanka na Sejm RP/ Poseł na Sejm RP
  Senator RP

A.3. Okręg wyborczy, z którego została Pani wybrana/ został Pan wybrany:
29 Gliwice

A.4. Komitet wyborczy, z którego została Pani wybrana/ został Pan wybrany:
Komitet Wyborczy Platforma Obywatelska RP

A.5. Numer na liście, z którego została Pani wybrana/ został Pan wybrany:
2.0000000000

A.6. Wykształcenie
  Podstawowe
  Gimnazjalne
  Zasadnicze zawodowe
  Średnie
  Wyższe licencjackie/ inżynierskie
Wyższe magisterskie

B. Doświadczenie, motywy kandydowania, ocena poprzedniej kadencji, plany

B.1. Poniżej wymieniliśmy wybieralne funkcje publiczne. Prosimy o wskazanie funkcji publicznych, które Pani/Pana dotyczą. Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują.
  Pełniłam/ pełniłem tę funkcję bezpośrednio przez objęciem mandatu posła/ senatora. Obecnie pełnię tę funkcję. Nie pełniłam/ nie pełniłem tej funkcji w przeszłości.
A. Wójt/ burmistrz/ prezydent miasta     tak
B. Radny rady gminy      
C. Radny rady powiatu tak    
D. Radny sejmiku wojewódzkiego     tak
E. Poseł na Sejm RP   tak  
F. Senator RP     tak
G. Poseł do Parlamentu Europejskiego     tak

Pytania tematyczne

C.1. Dziękujemy za wypełnienie pierwszej części kwestionariusza, dzięki której wyborcy będą mogli lepiej Panią/ Pana poznać. Druga część składa się z pytań tematycznych dotyczących różnych polityk, którymi zajmuje się parlament.    Nie trzeba odpowiadać na wszystkie pytania, a w Pani/ Pana profilu wyświetlać się będą jedynie te, w których zaznaczy Pani/Pan jakąkolwiek odpowiedź.   Poniżej znajduje się lista domyślnie zaznaczonych tematów, których dotyczą pytania. Prosimy o pozostawienie zaznaczonych tych tematów, w których chciałby się Pani/ chciałby się Pan wypowiedzieć. Po wybraniu tematów wyświetlą się pytania do nich przypisane.   Zachęcamy do zapoznania się ze wszystkimi pytaniami.    
  sprawy ustrojowe
  prawa i wolności obywatelskie
  budżet
  podatki
  polityka społeczna
  rynek pracy
  zdrowie
  energetyka
  bezpieczeństwo
  gospodarka
  rolnictwo
  cyfryzacja
  polityka zagraniczna i migracje
  sprawy europejskie
  samorząd i rozwój regionalny
  nauka
edukacja
  kultura

C.2.   Które z poniższych stwierdzeń jest bliższe Pani/ Pana poglądom? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.

A. Lepiej wykształcone społeczeństwo to gwarancja rozwoju gospodarczego - należy dążyć do tego, by jak najwięcej osób uzyskiwało wykształcenie wyższe.
B. Powszechność wyższego wykształcenia obniża jego jakość – należy przede wszystkim rozwijać ofertę kształcenia zawodowego.

takZdecydowanie A Raczej A Raczej B Zdecydowanie B Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

C.3.   Czy zgadza się Pani/ Pan z poniższymi stwierdzeniami? Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują.
  Tak Nie Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.
Należy zlikwidować gimnazja i przywrócić dwustopniowy system oświaty (szkoła podstawowa i szkoła średnia).   tak  
Wydatki z budżetu państwa na oświatę powinny być większe niż obecnie (subwencja oświatowa w 2015 r. była planowana na ok. 40 mld zł). tak    
Należy znieść Kartę Nauczyciela i zatrudniać nauczycieli na podstawie przepisów Kodeksu Pracy.      
Nauczyciele powinni rozliczać się z 40 godzinnego tygodnia pracy (obecnie nauczyciel rozlicza się z prowadzenia 18 lekcji, pozostały może poświęcić na przygotowanie, sprawdzanie prac, doszkalanie, itp.). tak    
Dzieci powinny zaczynać edukację szkolną w wieku 6 lat. tak    
Rodzice powinni decydować czy dziecko rozpocznie naukę w wieku 6 czy 7 lat.      

C.4. Miejsce na ewentualne rozszerzenie, uzasadnienie lub skomentowanie odpowiedzi na powyższe pytanie.
1. Ze względu na specyfikę zawodu nie jest możliwe, aby zatrudniać nauczycieli wyłącznie na podstawie Kodeksu Pracy. W wielu sprawach potrzebne są odrębne regulacje. Niewątpliwie Karta Nauczyciela wymaga zmian, odejścia od wielu anachronicznych zapisów. Będąc ministrem edukacji wynegocjowałem z samorządami i związkami zawodami projekt zmiany Karty Nauczyciela. Uważam, że prace te powinny być kontynuowane. 2. Rozliczanie w ramach 40-godzinnego czasu pracy powinno dotyczyć zajęć z uczniami, spotkań z rodzicami, rad pedagogicznych i czasu poświęconego na doskonalenie nauczycieli. Takie przepisy wynegocjowałem w projekcie zmian KN. 3. Obowiązek szkolny powinien rozpoczynać się w wieku 6 lat. Rodzice powinni mieć prawo wystąpienia do poradni psychologiczno-pedagogicznej z prośbą o odroczenie w przypadku, gdy dziecko nie jest przygotowane do nauki w szkole.

C.5.   Które z poniższych stwierdzeń na temat sposobu wynagradzania nauczycieli jest bliższe Pani/Pana poglądom? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.

A. Wynagrodzenie nauczycieli powinno być powiązane z wynikami jakie osiągają ich uczniowie w egzaminach zewnętrznych.
B. Wynagrodzenie nauczycieli nie powinno zależeć od wyników uczniów.

Zdecydowanie A Raczej A Raczej B takZdecydowanie B Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

C.6. Miejsce na ewentualne rozszerzenie, uzasadnienie lub skomentowanie odpowiedzi na powyższe pytanie.
Wyniki egzaminów zewnętrznych powinny służyć nauczycielom do diagnozowania umiejętności i potrzeb uczniów. Na ich podstawie nauczyciel powinni korygować programy nauczania i sposób pracy z uczniami. Wyniki egzaminów nie mogą być jedynym kryterium oceny pracy nauczyciela. Do tego celu powinno się wykorzystywać inne mierniki, m.in. obrazujące postępy uczniów (EWD) oraz umiejętność tworzenia warunków do efektywnej pracy ucznia (ewaluacja).

C.7.   Obecnie dyrektorzy szkół prowadzonych przez samorządy są wybierani w konkursach przez komisje złożone z przedstawicieli samorządu, kuratorium, rady pedagogicznej, rady rodziców i związków zawodowych. Wybranego kandydata musi zaakceptować kuratorium.  Kto Pani/ Pana zdaniem powinien wybierać dyrektora szkoły? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.
Obecny sposób wyboru dyrektorów szkół gwarantuje równowagę wszystkich podmiotów i nie należy go zmieniać.
  W wyborze dyrektora szkoły decydujący głos powinien należeć do rodziców uczniów.
  W wyborze dyrektora szkoły decydujący głos powinien należeć do ekspertów edukacji, np. kuratorium oświaty.
  W wyborze dyrektora szkoły decydujący głos powinien należeć do mieszkańców miejscowości, w której działa szkoła.
  W wyborze dyrektora szkoły decydujący głos powinien należeć do samorządu lokalnego.
  Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

C.8.   Co powinno Pani/ Pana zdaniem być priorytetem edukacji szkolnej? 
Szkoła powinna przede wszystkim uczyć samodzielnego zdobywania wiedzy oraz odpowiedzialności za własny rozwój.
Szkoła powinna przede wszystkim uczyć współpracy i odpowiedzialności za siebie oraz swoje otoczenie.
Edukacja powinna przede wszystkim być instrumentem wyrównywania szans i zapewniania spójność społecznej.
  Edukacja powinna przede wszystkim kształcić kompetencje niezbędne na rynku pracy.
  Szkoła powinna przede wszystkim przekazywać pewien podstawowy kanon kulturowy, wspólny dla wszystkich obywateli.
  Szkoła powinna przede wszystkim uczyć szacunku: wobec kobiet i mężczyzn, osób w różnym wieku, osób z niepełnosprawnościami, o różnym kolorze skóry, o innym niż polskie pochodzeniu etnicznym, o różnych wyznaniach i niewierzących, ubogich, homoseksualnych, biseksualnych i transpłciowych.
  Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

C.9.   Pojawiają się postulaty zmian w programach nauczania. Czy popiera Pani/ Pan wprowadzenie następujących zmian w programach nauczania? Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują.
  Tak Nie Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.
Należy rozszerzyć elementy doradztwa zawodowego, prawa pracy i podatkowego w programie nauczania. tak    
Należy rozszerzyć program szkolny w zakresie kompetencji cyfrowych (np. nauka programowania, wykorzystanie internetu w prowadzeniu biznesu). tak    
Należy wycofać nauczanie religii ze szkół publicznych.     tak
Należy wprowadzić obowiązkową edukację seksualną do szkół.     tak
Powinien zostać uruchomiony program przygotowujący nauczycieli do przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na różne przesłanki, w tym płeć, orientację psychoseksualną i tożsamość płciową (seksizm, homofobię, transfobię). tak    
Należy rozszerzyć nauczanie przedmiotów ogólnych w liceach, niezależnie od profilu wybieranego przez uczniów.   tak  
Należy wprowadzić obowiązkowy kanon lektur w szkołach podstawowych i gimnazjach.      

C.10. Miejsce na ewentualne rozszerzenie, uzasadnienie lub skomentowanie odpowiedzi na powyższe pytanie.
1. O uczestnictwie ucznia w lekcjach religii powinni decydować rodzice (bez presji środowiska). Na prośbę rodziców każde dziecko powinno mieć zagwarantowane uczestnictwo w lekcjach etyki. Obecne przepisy to zabezpieczają, gorzej jest z ich przestrzeganiem. 2. O uczestnictwie dziecka w lekcjach edukacji seksualnej powinni decydować rodzice.

C.11.   Obecnie działa ok 19 tys. szkół podstawowych i gimnazjów. W latach 2007–2012 zamknięto około 1 tys. szkół, w kolejnych 400 zlikwidowano najmłodsze klasy, co jest wstępem do zamknięcia placówki, a 500 szkół gminy przekazały innym podmiotom (dane Instytutu Badań Edukacyjnych).  Które z poniższych stwierdzeń jest bliższe Pani/Pana poglądom? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.

A. Państwo powinno wspierać samorządy w utrzymaniu mniejszych szkół, nawet jeśli są one droższe: samorząd musi zapewnić dostęp do edukacji, a rolą budżetu centralnego jest dbanie o to, by standardy oświaty były takie same, niezależnie od zamożności gmin. B.Nie należy zatrzymywać procesu likwidacji i przekazywania szkół - jest to adekwatna odpowiedź na niż demograficzny, pozwala optymalizować koszty.

Zdecydowanie A takRaczej A Raczej B Zdecydowanie B Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

C.12.   Polska podjęła kroki zmierzające do zapewnienia otwartych, dostępnych podręczników i materiałów edukacyjnych – między innymi w ramach programu „E-podręcznik do kształcenia ogólnego”.  Czy zgadza się Pani/ Pan z poniższymi stwierdzeniami? Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują.
  Tak Nie Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.
Nauczyciele powinni mieć możliwość wyboru podręcznika, którego będą używać. tak    
Podręczniki i materiały edukacyjne wykorzystywane w polskich szkołach powinny być darmowe dla nauczycieli, uczniów i rodziców. tak    
Podręczniki szkolne powinny być płatne, jednak należy przywrócić ulgę podatkową na podręczniki szkolne.   tak  
Treści edukacyjne finansowane z funduszy publicznych powinny być udostępniane obywatelom jako otwarte zasoby, wraz z pełnią praw do ich wykorzystywania i przetwarzania. tak    
Podręczniki w formie papierowej powinny być stopniowo zastępowane e-podręcznikami, a szkoły powinny w coraz większym stopniu wykorzystywać multimedia i nowe technologie w nauczaniu.     tak

C.13. Miejsce na ewentualne rozszerzenie, uzasadnienie lub skomentowanie odpowiedzi na powyższe pytanie.
Jestem autorka programu "Cyfrowa szkoła", w ramach którego powstały e-podręczniki do szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Ich przygotowanie pozwoliło na bezkonfliktowe wprowadzenie do szkół podstawowych i gimnazjów znacznie tańszych, bezpłatnych dla ucznia podręczników, zakupionych przez szkoły z dotacji z budżetu państwa. E-podręczniki powinny być traktowane na równi z podręcznikami papierowymi, a wyboru formy podręcznika powinien dokonywać nauczyciel biorąc pod uwagę potrzeby uczniów.

Google Fundusz Inicjatyw Obywatelskich EEA Grants Fundacja imienia Stefana Batorego Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki

Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

Wyrażone w niniejszej publikacji opinie są poglądami jej Autora.

Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.